Thursday 8 December 2011

ILMU YANG AKU DAPAT HARI INI

Ustazah Noorhafizah Musa : Memang aku tunggu2 kalau Ustazah ni yang bagi ceramah dalam Tanyalah Ustazah, memang terkesan & tercuit jugak hati dengan perkongsian ilmunya.
Nak share sedikit penjelasan beliau dalam Tanyalah Ustazah tadi. Tajuk yang dibincangkan ialah ‘Akhlak Terpuji’.

Antara perkongsian ilmunya tadi (Menjawab soalan penanya tentang akhlak remaja) ialah tentang hadis Rasulullah S.A.W yang bermaksud :

“Sesungguhnya Allah Taala jika Dia menghancurkan seorang hamba, nescaya Allah cabut rasa malunya. Jika telah dicabut rasa malunya, kamu tidak menjumpainya melainkan dia telah membenci dan dibenci orang, lalu dicabut amanah dalam dirinya. Jika dicabut amanah darinya kamu tidak akan menjumpainya melainkan dia akan berkhianat dan dikhianat. Jika sudah begitu kemudian dicabut kasih sayang dari dirinya, jika sudah begitu kamu tidak menjumpainya melainkan dia dilaknat dan dikutuk, jika sudah begitu maka dicabutlah ikatan keislamannya.” (Riwayat Ibnu Majah)

Kata Ustazah, jangan sampai anak2 kita tergolong dalam hadis diatas, huraiannya seperti berikut:-
“Sesungguhnya Allah Taala jika Dia menghancurkan seorang hamba, nescaya Allah cabut rasa malunya  :  
Bila malu dah hilang mulalah anak2 perempuan kita tak malu menghantar sms gambar2 seksi kepada pakwe2nya, tak malu berdua2an di taman2 & bermaksiat.

Jika telah dicabut rasa malunya, kamu tidak menjumpainya melainkan dia telah membenci dan dibenci orang, lalu dicabut amanah dalam dirinya:
Lepas tu mula lah anak2 ini benci kat orang tua dia, tengok muka orang tua dia pun menyampah sangat  & orang tua dia pun benci & bengang dengan perangai anaknya.  Anak2 ini jadi tak amanah selamba je bagitau mak bapak diorang dia pegi sekolah/tuisyen, padahal berdating.

Jika dicabut amanah darinya kamu tidak akan menjumpainya melainkan dia akan berkhianat dan dikhianat
Maka mulalah dia mengkhianatik agama & orang tuanya dengan berzina.

Jika sudah begitu kemudian dicabut kasih sayang dari dirinya, jika sudah begitu kamu tidak menjumpainya melainkan dia dilaknat dan dikutuk, jika sudah begitu maka dicabutlah ikatan keislamannya.”

Bila dah mengandung hilang kasih saying sampai sanggup gugurkan kandungan atau buang baby merata2…dan part yang last tu paling kita takut yakni ‘jika sudah begitu maka dicabutlah ikatan keislamannya.”

Sounds familiar?? Rentetan peristiwa diatas bukanlah cerita yang dibuat2, tetapi realiti kehidupan. Semoga kita semua mendapat petunjuk & jauhkan diri & anak2 kita daripada golongan diatas.

No comments:

Post a Comment