Wednesday 18 July 2012

Chicken Pot Pie ~ Versi segera

Assalamualaikum,


Petang semalam buat chicken pot pie versi simple/segera. Dikatakan segera/simple sebab pakai frankfurter/sosej ayam je. 




Semalam post gambar ni kat fb and ada yang tanya resepi. Saya kongsikan resepi yang mudah ni ye.


Bahan2 : (untuk 4 biji pie)


4 keping puff pastry (square) ~ Saya guna jenama Kawan, gambar disertakan dibawah)
2 batang frankfurter atau burger ayam (saya guna frankfurter ayam Jumbo berlada hitam jenama Ramly, sedap...saya rekemen beli yg ini, try la)
2 ulas bawang putih - diketuk 
1-2 biji russet potato (ikot saiz ye, semalam saya guna 1 biji je sbb saiznya besar-didadu)
2 sudu tepung gandum
1 1/2 cawan susu segar
3 sudu butter
1 helai daun bay
1 sudu tomato puree (optional ye, sbb semalam saya nak abiskan stok dlm fridge...he he)
5-6 titik worcestershire sauce
3 sudu serbuk keju parmesan
1 biji telur (untuk sapuan)
Salt & pepper


*kalau rajin boleh tambah kacang peas & carrot, ikot suka memasing. Saya punya kosong je semalam..:)




Ini lah rupa puff pastry yang saya guna, boleh dapatkan kat mana2 pasaraya besar.

Caranya :


Masak frankfurter/burger dengan sedikit minyak sehingga agak garing & angkat. Bila dah agak sejuk potong ikot suka rupa bentuknya. Dalam pan yang sama, panaskan butter & belum sempat butter mencair terus masukkan tepung gandum, bawang putih & daun bay. Kacau lebih kurang 1 minit & tuangkan susu segar, worcestershire sauce & tomato puree. Masukkan kentang & frankfurter tadi. Agak kentang dah lembut tambahkan garam & black pepper. Kalau dah cukup rasanya boleh la taburkan serbuk keju parmesan, gaul2 sedikit dan tutup api. Keluarkan/buang bawang putih & daun bay dari pan.


Lupa nak beritahu, bila kita start masak tadi dah boleh keluarkan puff pastry dari freezer.

Saya guna bekas bakar/remekin berdiameter 8cm.


Panaskan oven ke 180degree. Taburkan sedikit tepung diatas puff pastry & pada kayu torak/giling, kasi stemroll sama itu puff pastry, sikit je tau, ala2 manja gitu..he he. Kemudian isi remekin dgn inti tadi sampai 3/4 acuan. Kemudian tutup/tepek puff pastry diatasnya. Lekatkan/picit sedikit hujung pastry ke bahagian luar acuan. Sapu dengan sapuan telur (saya pakai campur kuning dan putih). Masukkan ke dalam oven & bakar. Ikot oven masing2 ye, agak2 dah naik & brown cantik kaler pastry tu kira dah siap la tu...Semalam saya bakar dalam 15 minit.


Sedia dihidang, Selamat mencuba.



No comments:

Post a Comment