Tuesday 6 November 2012

Kecewa dan sedih

Assalamualaikum,

Lama juga tak bersiaran ye? Xde idea nak tulis yang bebenornya.

Anyway, tajuk diatas tu gempak je lebih...hik hik. Tapi serius memang KECEWA dan SEDIH dengan layanan pekerja restoran.

Yang jadi cerita nak tulis ni sebab minggu lepas ialah minggu yang saya rajin dine in di restoran, so dari observation yang tak seberapa ni dapatlah disimpulkan seperti dibawah;

Kes 1 : Di restoran yang signature dish nya adalah kek...

Mula2 masuk terus pelayan bagi menu tanpa berkata apa2  dan tanpa tengok muka dan berlalu pergi. (Errr...bukan ke sekurang2nya greet gud morning)..ok fine

Bila dah decide nak order kami pon panggil waiter. Beriya2 lah saya dok order, sikit pun dia tak acknowledge, at least by nodding ke apa ke kan? Not even repeat the order. Jauh sekali nak rekemen makanan apa yang sedap. (Even makanan2 yg diorder tu betul, tapi at least give some courtesy le dik oiiii)

Kiranya macam tak friendly dengan customer. Memang tu bukan company dia, hanya pekerja, tapi tolong la berdedikasi sikit ye...

Kes 2 : Restoran ayam goreng...

Semuanya ok je...nama pun self service kan? Disebabkan sekarang ni dah tak ada sos cili dalam botol, kita kene ambik sendiri letak dalam bekas kecik yang kiut tu. Cuma masa saya pam sos cili tu memang boleh rasa dah tinggal sikit sangat. Dapatlah 4 bekas, jadilah tu kan untuk kami 3 orang ( me, hubby n my sis). So, saya pun beritahu pekerja restoran tu yg sos cili dah habis ( untuk customer lain la)...again, no words, no nodding pekerja tu pun terus berlalu, dan terus refill sos cili tu.

Seriously, rasa macam nak bagi course kat diorang ni pon ada....

Kecewa sebab rakyat Malaysia macam dah 'kurang' mesra dan sedih n lebih kepada simpati kat dorang sebab lack of basic courtesy, yang saya kira dapat refleks n bina sikap positif dalam diri. 

3 comments:

  1. selalu gitu le iza.. no proper courtersy.... even at least senyum pun kira okk.. kekadang terasa gak ... apa ko ingat aku x mampu ke nak makan kat restoran ko... iza pasal sekolah tu asal ada asas al quran contohnyer mengaji dan kenal abjad dan numbor kira dah ok kalau pandai membaca dan mengira lagi satu advantage... tapi sekolah ni anak kita kena hadiri ujian assesment untuk tahu kemampuan anak kita dan untuk penempatan ke kelas.. mana yang lemah akan di asingkan dan di beri lebih tumpuan ...

    ReplyDelete
  2. liza ko buang word verification tu ... susah le kalau ada.. gi kat setting pilih 'post and coment' kendian gi 'show word verification' ko klik no k...potong stim le bila nak mengomen ... jgn marah no... pepandai aje nak mengajo ko.. sbb aku pun baru tau... hahahahh

    ReplyDelete
  3. Dah buat tadi....thank u, ilmu bermanfaat tu.

    Yg pasal sekolah tu, agak jauh gak dari rumah, aku ni dok kajang. Anyway, thanks a lot for the infos. Ko ada,nampak kan komen aku yg 2 kali kat post ko kan. Sori ek, aku ingat tak keluo komen aku yg 1st, therefore aku gigih ke tulih lg skali.

    ReplyDelete