Saturday 26 May 2012

Weekend datang lagi~Onion Ring & Chocolate Avocado Juice

Assalamualaikum,

Menu makan tengahari kami sekeluarga hari ini ialah quesadilla yang fillingnya ialah tomato & basil sauce, fried chicken nugget, turkey ham, caramelised onion, cheddar & mozzarella cheese. Cik Abang saya buatkan guacomole untuk dimakan bersama2 quesadilla tu tadi. Tapi takde gambar la yek....

Anyway, untuk hidangan sampingan, tangan ni terajin pulak buat onion ring dua perisa iaitu just salt & yang satu lagi with parmesan cheese.

OR with 'just salt' on the left & OR with parmesan cheese on the right

Bahan2nya :

3 biji bawang holland
2 cawan susu segar (sejuk)
3/4 cawan tepung jagung
Minyak untuk menggoreng
Garam
Serbuk keju parmesan


Caranya :

Bawang holland dipotong bulat diambil bahagian luar yang berbentuk bulatan (belen isi bahagian dalam tadi saya buat caramelised onion untuk inti quesadilla...he he), rendamkan bawang dalam mangkuk berisi susu segar. Biarkan 5 minit.

Isikan tepung jagung kedalam pinggan & ambil sekeping bawang dan lumurkan/bedakkan dengan tepung jagung tadi. Susunkan dalam pinggan. Ulang langkah satu persatu sampai bawang habis. Biarkan selama 5-10 minit supaya bawang & batter mesra.

Panaskan minyak di dalam fryer (saya pakai periuk je), bila dah panas, bolehlah masukkan bawang yang telah dibedakkan tadi (masukkan 1 per satu ye!). Standby penapis, balik2kan bawang & angkat ke dalam penapis bila dah kekuningan & crunchy. Tabur garam ketika sedang panas untuk 'just salt' & untuk batch 1 lagi boleh taburkan dengan serbuk keju parmesan. Makan panas panas...!


Untuk minuman pulak saya sediakan chocolate avocado juice....Mmmmm yummy!



Bahan2 : for 2 servings

2 biji avocado (masak ranum)
2 sudu besar serbuk koko
1 sudu kecil esen vanilla
3 sudu besar gula (ni versi kurang manis ye...kalau agak2 nak manis lagi dipersilakan tambah)
3 cawan susu segar
Ais

Bancuh sebuk koko & gula dengan 1/2 cawan air panas. Masukkan isi avocado, susu segar, ais, esen vanilla & bancuhan koko kedalam blender & blendkan. Tuang dlm gelas & sedia dinikmati.

Cubalah ek!





No comments:

Post a Comment