Friday 8 June 2012

Coretan Pengalaman Hidupku ~ Alhamdulillah, Terima Kasih Allah

Assalamualaikum,


Julai 2009 : Kurasakan gelap dunia ini apabila kami satu department diminta untuk menghadiri satu perjumpaan yang dianjurkan oleh HR syarikat aku bekerja. Berita yang diterima amat memeranjatkan, sungguh sungguh tak terduga, tak ada angin, tak ada ribut.

'We've decided to close down your department...bla bla bla'. lebih kurang macam tu la kata2 Head of HR kami. Tertelan2 air liur jugaklah aku tatkala dengar Head HR tu bagitau. Beliau menegaskan yang ini bukan VSS~Voluntary Separation Scheme but shutting down the department, maknanya kompem2 kene berenti kerja.

Bila balik department, rata2 tak berpuas hati mendapat berita yang ku kira kurang enak itu. Even ada option untuk stay in the company but kena go thru hassle untuk apply vacancy in other department. Itupun kalau dapat.

Dalam hati aku masa tu cuma fikir, padan muka aku, terlalu sangat dalam 'comfort zone'. Kalau tak takkan sampai 13 tahun aku berkhidmat untuk company tu.

Dalam kereta mulut ni pun pok pek citer kat Encik Suami (kalau tak dapat berita cenggini pun slalu gak pok pek citer itu ini pasal customer la, boss la, mujur Encik Suami memang pendengar setia~kesian kene dera. Sori ekkk!)

'Tak apa, duduk je kat rumah, I keje sorang'. Macam tak percaya je dengar keputusan Encik Suami bila dah sampai kat rumah. Di mulut aku mengiyakan je kata2 suami, tapi dalam hati, boleh ke ni?? Siapa nak bayar hutang rumah aku?? Camana dengan pakai/mekap aku, shopping untuk anak2 lagi. (aku memang takleh tengok baju kanak2 yang kiut, misti nak belikan untuk anak2 aku...he he)

Rugilah aku!!!!!


Present Day : Alhamdulillah, terima kasih Allah. Sesungguhnya aku beruntung sebab tidak bekerja. Beruntung sebab ada masa nak merenung & mengenal fitrah sebenar hidup. Setiap hari aku belajar. Bila kita tak bekerja, fikiran kita sebenarnya lebih banyak fikir tentang tujuan hidup. Bila kita bekerja pulak, kepala ni dok asyik fikir target/bonus/fi'il rakan sepejabat/customer, so takde masa langsung untuk melihat benda2 tersembunyi macam ni. Seolah2 kita ni milik company. Bukan milik Allah.

Aku untung sebab Allah bagi aku masa untuk ikuti majlis2 ilmu sungguhpun melalui TV. Banyak benda yang aku belajar. Kalau dulu ada jugak kadang2 tengok program agama tapi tak lekat dalam hati. Ku akui hati ini lebih lembut sekarang berbanding dulu. Dah tak beli novel tapi hati ini tertarik nak baca buku2 ilmiah/keagamaan.

Seperkara lagi, aku untung sebab Allah jauhkan aku dari maksiat mulut/mata/telinga. Allah tahu kelemahan aku, setidak2nya Allah hijabkan aku dari bergelumang dengan maksiat mulut/telinga/mata ni. Ampun maaf dipinta andai terasa,tapi inilah yang berlaku dalam typical malaysian office, tak dapat tidak kita 'ter'mengumpat/mendengar & menjoin orang mengumpat-aku pun dulu camtu...he he)

Perubahan positif yang aku alami bila tak bekerja ialah dari segi perbelanjaan. Dulu aku ni di kategorikan sebagai 'lebor tangan' kata arwah Opah aku, tak boleh ada duit dalam tangan, berbelanja sesuka hati. Maklumlah gaji hujung bulan berganti baru. Beli barang pun nak yang ada brand je, harga belakang kira (tapi xde la branded sgt cam Gucci, Coach & seangkatan dengannya). Groceries pun macam tu, takde nak bandingkan harga bagai, terus masuk cart. Sekarang ni lebih cermat. Beli pakaian aku & anak2 pun seadanya. Alhamdulillah.

Penampilan sekarang pulak gitu-gitu aje...sedang cuba untuk perbaiki penampilan agar lebih sederhana. Sekarang ni baru berfikir untuk apa aku beriya sangat, mungkin dulu aku suka orang puji kot or suka orang tengok aku kot.

Aku cuba tunaikan hak Allah yang dulu aku buat seala kadarnya saja. Alhamdulillah, hati ini lebih tenang. Banyak lagi nikmat yang Allah beri, tak terdaya untuk ku senaraikan. Panjang listnya.


Sekian, catatan hatiku...


2 comments:

  1. wah seronoknyer liza.. bilalah nak berhijrah camgini...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, seronok sangat. Dekat dengan anak2 :)

    ReplyDelete